Image

Enkeltarief of normaal- en daltarief (dubbel)

Wat is voor jou voordeliger: enkeltarief of normaal- en daltarief? Bij het afnemen van elektriciteit heb je die 2 opties. Je kunt ervoor kiezen om op elk uur van de dag dezelfde prijs te betalen voor jouw stroom. Dat is het enkeltarief. De andere optie is: de combinatie van normaaltarief en daltarief. Daarvoor moet je meter minimaal twee telwerken hebben.

Enkeltarief

Je betaalt het enkeltarief als jouw meter 1 actief telwerk heeft. Al het verbruik wordt tegen dezelfde prijs, het enkeltarief, afgerekend.

Normaaltarief en daltarief (dubbeltarief)

Wanneer jouw meter minimaal 2 actieve telwerken heeft, kan je er voor kiezen dat je voor het verbruik in de daluren het daltarief betaalt. De daluren zijn in de meeste regio's van 23.00 tot 07.00 uur, in het weekeinde en op feestdagen. In de overige uren betaal je dan het normaaltarief. In sommige regio's gelden andere daluren. In delen van Noord-Brabant en Limburg geldt het daltarief van 21.00 tot 07.00 uur. In sommige regio’s gelden andere tijden. ENGIE houdt dezelfde tijdstippen aan als jouw netbeheerder. Wil je weten wanneer de elektriciteitsmeter omschakelt? Informeer dan bij jouw netbeheerder.

Wat is voordeliger?

Ben je overdag veel thuis? Dan is het meestal verstandig om het enkeltarief te nemen. Als je namelijk normaal- en daltarief hebt, betaal je tussen 07.00 en 23.00 uur het normaaltarief. Dat is hoger dan het enkeltarief. Gebruik je door de week juist weinig energie? Dan is het normaal- en daltarief vaak voordeliger voor jou. Het daltarief is lager dan het enkeltarief. Na 23.00 uur en in het weekend betaal je het daltarief. Wil je zoveel mogelijk profiteren van het lagere daltarief? Laat dan de vaatwasser, wasmachine en droger zoveel mogelijk na 23.00 uur draaien.

Image

Hoe wissel ik?

In MijnENGIE of de ENGIE-app kan je eenvoudig wisselen tussen enkeltarief en normaal- en daltarief. Daarvoor brengen wij geen kosten in rekening. De wijziging wordt direct verwerkt en is op dezelfde dag nog geldig. Als je net verhuisd bent is dat met ingang van de levering op het nieuwe adres. Ben je een nieuwe klant en heb je nog nooit een afrekening ontvangen? Dan geldt de wijziging per startdatum van de levering.