Begin april krijgt ENGIE een nieuw systeem. Dat is goed nieuws, want met dit systeem zijn we voorbereid op de toekomst en kunnen wij onze klanten nog beter helpen. We proberen de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen, maar er bestaat een kans dat je er toch wat van gaat merken. Hieronder lees je hier meer over.
Wat kun jij hiervan merken?
Opnieuw inloggen MijnENGIE en ENGIE-app
Zodra MijnENGIE en de ENGIE-app weer beschikbaar zijn, moet je opnieuw inloggen en een aantal stappen doorlopen. Hieronder leggen we je stap voor stap uit wat je moet doen.
1. Opnieuw inloggen
Als gebruiker word je op alle apparaten automatisch uitgelogd uit alle systemen. Dit betekent dat je opnieuw moet inloggen. Dit kan met je huidige gebruikersnaam en wachtwoord. Heb je lang niet meer ingelogd? Dan werkt inloggen met je huidige gebruikersnaam en wachtwoord ook niet meer en moet je een nieuw account aanmaken.
2. Nieuw wachtwoord instellen
Wanneer je bent ingelogd, moet je direct een nieuw wachtwoord instellen. Het nieuwe wachtwoord moet voldoen aan een aantal voorwaarden. Deze bestaat uit minimaal:
- 14 karakters
- Kleine letter
- Hoofdletter
- Nummer
- Speciaal karakter
3. Via e-mail controleren
Door de nieuwe beveiligingsrichtlijnen is het verplicht om een tweede verificatiemethode in te stellen, de zogenaamde Multi Factor Authenticatie (MFA). Voor de app en MijnENGIE is dat in eerste instantie via e-mail. Je krijgt dan een code naar je e-mailadres gestuurd en deze dien je eenmalig in te vullen. Het gaat hierbij om “Adaptive MFA”. Dit betekent dat je je per apparaat eenmalig dubbel moet identificeren en dit vervolgens wordt opgeslagen en onthouden. Dit proces is dus gekoppeld aan je apparaat. Mocht je dus via een ander apparaat inloggen, dat zul je opnieuw via je e-mailadres moeten verifiëren.
Vervolgens ben je (weer) ingelogd in de app of MijnENGIE en kun je hier voortaan weer gebruik van maken. Je kunt enkel een e-mail laten versturen naar het e-mailadres dat bij ons bekend is en is gekoppeld aan jouw klantnummer/contract/gebruikersnummer. Mocht je dus inloggen maar het contract staat bijvoorbeeld op naam van je partner, dan wordt er een e-mail gestuurd naar zijn/haar e-mailadres.
4. Nieuwe toestemming voor uitlezen slimme meter
Om verschillende redenen moeten we de huidige voorwaarden aanpassen, op basis waarvan we P4 data uitlezen van de slimme meter van de gebruiker. Hier dien jij als gebruiker zelf opnieuw toestemming voor te geven. Er komt een melding in de app en MijnENGIE, waarin deze toestemming wordt gevraagd. Zonder deze toestemming kunnen we de verbruiksdata niet meer ophalen en gebruiken om inzicht te geven in de app.
Browserupdate aangeraden
Je browser wordt niet meer ondersteund. Gebruik Edge, Safari, FireFox of Chrome om Engie optimaal te kunnen gebruiken.