Image

Wat is bidirectioneel laden en hoe werkt het?

Je elektrische auto gebruiken als accu om jouw woning of het elektriciteitsnet van stroom te voorzien? Het klinkt nog heel ver weg, maar het is al mogelijk met een aantal elektrische auto’s. We hebben het hier over bidirectioneel laden. Bij deze vorm van 'slim laden' kun je twee kanten op laden. Zo kun je optimaal gebruik maken van de stroom in de accu van jouw elektrische auto. Wat zijn de mogelijkheden met bidirectioneel laden? Hoe voordelig is bidirectioneel laden? En welke auto’s zijn hier geschikt voor? Wij vertellen je er graag meer over op deze pagina.

De beste laadpaal voor jou? Ontdek Slim laden

Wat is bidirectioneel laden?

Zoals hierboven al is aangegeven kun je met bidirectioneel laden twee kanten op laden. Waar de meeste laadpalen de stroom van het elektriciteitsnet naar de elektrische voertuig geleiden, kan bij bidirectioneel laden de laadpaal de stroom beide kanten opsturen. Met directioneel laden, dus wanneer jij je auto oplaadt aan de laadpaal, wordt de wisselstroom van het elektriciteitsnet omgezet in gelijkstroom. Dit is namelijk het soort stroom dat de accu gebruikt om aangedreven te kunnen worden. Het omzetten van deze stroom wordt geregeld door een omvormer in de lader of een ingebouwde omvormer in de auto. Om de stroom terug te kunnen leveren aan het net of je woning, oftewel bidirectioneel te laden, is het belangrijk dat de omvormer de gelijkstroom weer kan omzetten in wisselstroom. Op dit moment zijn er nog weinig elektrische auto’s én laders die bidirectioneel kunnen laden.

Voordelen van bidirectioneel laden

  • Geld besparen door op te laden in de daluren en terug te leveren in de piekuren

  • Kan gebruikt worden om zelfvoorzienend te worden, door eigen zonne-energie op te slaan

  • Geld verdienen door overgebleven stroom terug te verkopen aan het elektriciteitsnet

  • Kan gebruikt worden als noodvoorziening wanneer er geen stroom beschikbaar is

Image

De mogelijkheden van bidirectioneel laden

Bidirectioneel laden wordt ook wel V2X genoemd, oftewel Vehicle-To-Everything. Dit is tevens de overkoepelende naam voor meerdere technologieën binnen bidirectioneel laden, zoals: V2G (Vehicle-To-Grid), V2L (Vehicle To Load) en V2H (Vehicle-To-Home).

V2G (Vehicle To Grid)

Deze manier van bidirectioneel laden houdt in dat de laadpaal de stroom van de accu van je elektrische voertuig teruglevert aan het elektriciteitsnet. De achterliggende gedachte hiervan is om de energiebehoefte te regelen en in evenwicht te brengen, zodat er genoeg energie is voor iedereen op elk moment. Aangezien wij steeds meer stroom verbruiken en vaak ook nog eens op hetzelfde moment, kan dit zorgen voor overbelasting van het energienet. Tijdens deze piekmomenten kan V2G helpen om stroom te leveren. De elektrische auto’s kunnen dus opladen tijdens daluren en energie terugleveren tijdens piekuren, dit tegen een vergoeding van de energieleverancier. Er wordt nu veel getest om dit zo effectief mogelijk in te zetten.

V2L (Vehicle To Load)

Met deze methode gebruik je jouw auto als een stopcontact om elektrische apparaten van stroom te voorzien. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld het laden van je telefoon, tablet of laptop. Aangezien de meeste auto’s al beschikken over een usb-aansluiting is deze manier van bidirectioneel laden niet heel functioneel.

V2H (Vehicle To Home)

Er kan van V2H worden gesproken als een bidirectionele lader wordt gebruikt om de stroom van de accu van je elektrische voertuig te leveren naar een huis of een soortgelijk gebouw. Dit is vergelijkbaar met een thuisbatterij, alleen dan een op wielen. Het voordeel hiervan is dat je jouw elektrische auto kunt opladen in daluren wanneer de stroom goedkoop en groen is en deze stroom terug kunt leveren aan je woning in de piekuren. Dit scheelt niet alleen flink wat geld, hiermee zorg je er ook voor dat het elektriciteitsnet minder belast wordt.

Image

Wat zijn geschikte auto's voor bidirectioneel laden?

Steeds meer auto's zijn geschikt voor bidirectioneel laden (V2X). Denk aan bijvoorbeeld de Nissan LEAF, Nissan N-EV200, Mitsubishi Outlander PHEV, KIA Soul, KIA EV9, Polestar 3 en 4, Renault 5, Volvo EX90 en de Volkswagen ID.3, ID.5 ID.7 en ID.Buzz. In de toekomst worden er steeds meer elektrische voertuigen geproduceerd met de V2X technologie. Dit geldt ook voor de laadpalen. Er zijn ook meerdere laadpalen op de markt die bidirectioneel laden ondersteunen, zoals de Alfen Eve Single Pro-line.

Naast bidirectioneel laden, kun je ook op een andere manier slim laden. Hierbij laad je zoveel mogelijk met groene stroom of met je eigen zonne-energie. Daarnaast laad je alleen op het moment dat we met elkaar weinig stroom verbruiken. Zo houden we het net in balans. Slim laden doe je in de ENGIE-app. Meer weten?

Ontvang persoonlijk laadpaal-advies

Bidirectioneel laden biedt veel mogelijkheden en heeft meerdere voordelen. Op dit moment is het nog op volop in ontwikkeling en is nog niet elke elektrische auto én laadpaal geschikt voor deze laadmethode. Ben jij nou benieuwd met welke laadpaal je het beste kunt laden? Wij geven jou graag persoonlijk advies.

Persoonlijk laadpaal-advies aanvragen