Auto opladen met een bidirectionele laadpaal
Geld besparen door jouw auto als powerbank te gebruiken? Met een bidirectionele laadpaal is het mogelijk! Met deze vorm van 'slim laden' kun je twee kanten op laden. Hierdoor maak je optimaal gebruik van de stroom in jouw elektrische auto. Zo kun je niet alleen jouw auto opladen, maar ook bijvoorbeeld jouw huis voorzien van stroom. Hoe werkt bidirectioneel laden en wat zijn de voordelen hiervan? We leggen het je graag uit!
Wat is een bidirectionele laadpaal?
Met een bidirectionele laadpaal kun je twee kanten op laden. Waar de stroom met een bidirectionele lader twee kanten op kan, is dit met een unidirectionele lader niet het geval. Hierbij gaat de stroom alleen van het laadstation naar de auto. Als een elektrische auto wordt opgeladen, wordt wisselstroom (AC) omgezet naar gelijkstroom (DC). Gelijkstroom is het type stroom dat een elektrische auto kan gebruiken. Als je de energie in de auto dus weer wilt gebruiken om bijvoorbeeld je apparaten in huis te gebruiken, dan moet de elektriciteit weer omgezet worden naar wisselstroom. Dit is wat er gebeurt met een bidirectionele laadpaal.
Waarom bidirectioneel laden?
-
Je kunt stroom uit jouw auto terug verkopen aan het elektriciteitsnet.
-
Laad je auto op in de daluren (wanneer stroom goedkoper is), zodat je de stroom uit jouw auto kunt gebruiken tijdens de piekuren.
-
Als noodvoorziening voor als er geen of weinig stroom beschikbaar is op het elektriciteitsnet.
-
Je kunt volledig zelfvoorzienend worden door overdag je eigen opgewekte zonne-energie te gebruiken voor het opladen van jouw auto. 's Avonds en 's nachts kun je die zonne-energie dan weer uit jouw auto halen om je elektrische apparaten te gebruiken.
Wat zijn de mogelijkheden?
Voor het bidirectioneel opladen van je auto kun je kiezen uit meerdere mogelijkheden. Bidirectioneel laden wordt ook wel V2X genoemd, wat Vehicle To Everything betekent. Dit is de overkoepelende term, waar de volgende varianten onder vallen: Vehicle To Grid (V2G), Vehicle to Home (V2H) en Vehicle To Load (V2L).
Vehicle To Grid (V2G)
Dit houdt in dat een bidirectionele laadpaal wordt gebruikt om energie te leveren van een batterij naar het elektriciteitsnet. Hiervoor wordt er gebruikgemaakt van een omvormer die gelijkstroom omzet naar wisselstroom. Dit zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld jouw elektrische auto (EV) kunt opgeladen tijdens daluren en vervolgens die stroom weer terug kunt geven tijdens piekuren. Aangezien auto’s het grootste deel van de tijd geparkeerd staan, kunnen geparkeerde EV’s op deze manier gebruikt worden als powerbank. Het is dus eigenlijk een grote batterij op wielen, waarmee we ervoor kunnen zorgen dat er altijd energie beschikbaar is.
Vehicle To Home (V2H)
We spreken van V2H als een bidirectionele lader wordt gebruikt om energie te leveren naar een huis of ander gebouw. Ook hiervoor wordt er gebruik gemaakt van een omvormer. Zo kun je jouw auto ‘s nachts opladen en deze energie overdag gebruiken om je huis van stroom te voorzien. Door dit te doen kun je zorgen voor een verlaagde energieconsumptie tijdens piekuren. V2H kan er dus, net als bij V2G, voor zorgen dat de druk op het elektriciteitsnetwerk lager wordt.
Vehicle To Load (V2L)
Wanneer je op deze manier je auto oplaadt, zorg je ervoor dat je met de energie elektrische apparaten kunt opladen. Denk hierbij aan een telefoon of een laptop. Deze manier van opladen wordt niet veel gebruikt, aangezien er in de meeste auto’s al een USB-aansluiting aanwezig is.
Welke auto's zijn geschikt voor een bidirectionele laadpaal?
Steeds meer auto's zijn geschikt voor bidirectioneel laden (V2X). Denk aan bijvoorbeeld de Nissan LEAF, Nissan N-EV200, Mitsubishi Outlander PHEV, KIA Soul, KIA EV9, Polestar 3 en 4, Renault 5, Volvo EX90 en de Volkswagen ID.3, ID.5 ID.7 en ID.Buzz. In de toekomst worden er steeds meer elektrische voertuigen geproduceerd met de V2X technologie. Dit geldt ook voor de laadpalen. Er zijn ook meerdere laadpalen op de markt die bidirectioneel laden ondersteunen, zoals de Alfen Eve Single Pro-line.
Naast bidirectioneel laden, kun je ook op een andere manier slim laden. Hierbij laad je zoveel mogelijk met groene stroom of met je eigen zonne-energie. Daarnaast laad je alleen op het moment dat we met elkaar weinig stroom verbruiken. Zo houden we het net in balans. Benieuwd of Slim Laden wat voor jou is?
Op zoek naar een laadpaal?
Bidirectioneel laden zal in de toekomst steeds populairder worden. Een bidirectionele laadpaal biedt veel mogelijkheden. Momenteel is nog niet elke laadpaal geschikt voor bidirectioneel laden en is de markt nog volop in ontwikkeling. Je kunt bij ons wel terecht voor andere slimme laadpalen. Benieuwd wat de beste laadpaal voor jou is? Vraag dan vrijblijvend persoonlijk laadpaal-advies aan!
Ontvang persoonlijk laadpaal-advies Ontdek onze laadpalenBrowserupdate aangeraden
Je browser wordt niet meer ondersteund. Gebruik Edge, Safari, FireFox of Chrome om Engie optimaal te kunnen gebruiken.
InternetExplorerWarning/SubTitle
- Chrome
- Firefox
- Safari
- Edge