Biogas

Bijmengverplichting groen gas vanaf 2026

De Tweede Kamer heeft een belangrijke stap gezet op het gebied van verduurzaming door de motie van Erkens en Vermeer over de bijmengverplichting voor groen gas aan te nemen. Deze motie wordt begin 2025 besproken in de Eerste Kamer en kan per 1 januari 2026 ingaan, mocht deze worden goedgekeurd. Maar wat houdt deze verplichting precies in en welke gevolgen heeft dit voor de komende jaren?

Wat houdt de groen gas bijmengverplichting in?

De bijmengverplichting heeft als doel om de productie van groen gas te stimuleren en zo het aandeel ten opzichte van aardgas te vergroten. In 2030 zou ongeveer 20% van het geleverde gas groen moeten zijn. Dit betekent een stijging van 0,25 miljard nu, naar 1,1 miljard m³ groen gas in de komende jaren. Energieleveranciers moeten door middel van Garanties van Oorsprong (GvO’s) aantonen dat er een bepaalde hoeveelheid gas uit hernieuwbare energiebronnen is opgewekt. Indien leveranciers niet aan de verplichting kunnen voldoen, is er de mogelijkheid om een 'buy-out fee' te betalen. Deze 'boete' bedraagt 450 euro per ton.

Wat is groen gas?

Groen gas is een schoner alternatief voor aardgas. In plaats van fossiele bronnen wordt dit type gas gewonnen uit biomassa, of zoals dit tegenwoordig wordt genoemd biogrondstoffen. Deze stoffen zijn onder meer afkomstig uit landbouwafval, zoals mest en groente-, fruit- en tuinafval. Het biogas dat ontstaat, is nog geen groen gas. Daarvoor moet het eerst worden gezuiverd en zo geprepareerd dat het van eenzelfde kwaliteit is als aardgas. Zodra dit proces is voltooid, is het groene gas geschikt om te leveren aan de consument.

Roadmap groen gas

Wat zijn de gevolgen van de bijmengverplichting?

Nu de motie voor de bijmengverplichting is aangenomen, verzoekt de Tweede Kamer het kabinet de bijmengverplichting voor groen gas te verlengen tot ten minste 2035. Dit kan mogelijk zelfs tot 2040, als blijkt dat dit de beste manier is om het aandeel groen gas na 2030 verder te vergroten en zo investeringen zeker te stellen. Ook wil de Tweede Kamer dat het kabinet kijkt of het percentage groen gas ten opzichte van aardgas na 2030 aangepast kan worden.
 
In hoeverre deze nieuwe maatregelen om energieleveranciers te verplichten tot het bijmengen van groen gas zullen werken, moet nog blijken. Dit hangt onder meer af van de beschikbaarheid van de hiervoor benodigde grondstoffen en of er voldoende groen gas wordt geproduceerd. Zo moet het bijvoorbeeld voor veehouders financieel aantrekkelijk zijn om initiatieven te nemen op het gebied van monomestvergisting.
 
Er is bij potentiële producenten en leveranciers van groen gas nog veel onduidelijkheid over de gevolgen van de motie van Erkens en Vermeer. Ook voor de consument is dat het geval. Zullen de extra kosten voor groen gas worden doorberekend in de gasprijs? De Tweede Kamer probeert zo veel mogelijk rekening te houden met de impact van deze verplichting en zal dit de komende jaren blijven monitoren. Door te evalueren en bij te sturen, hopen ze ervoor te zorgen dat het beleid effectief blijft en investeringen in groen gas gestimuleerd worden.

Gaan alle energieleveranciers zelf groen gas produceren?

Het wetsvoorstel bijmengverplichting groen gas zou ervoor moeten zorgen dat energieleveranciers zelf een bijdrage gaan leveren aan de productie van groen gas. Deze verplichting kan de energieleveranciers stimuleren om te investeren in eigen productie-installaties. Hierdoor zal de productie van groen gas toenemen. Dit is weer gunstig voor het behalen van de doelstelling om het gebruik van aardgas te verminderen.

ENGIE heeft al vele jaren ervaring met de ontwikkeling en exploitatie van groen gasinstallaties. De expertise die we hebben opgedaan in andere landen gebruiken we in Nederland om moderne installaties te ontwikkelen en grootschalig groen gas te produceren.

Groen gas ENGIE