Wat betekent het verlaagde btw-tarief voor elektrisch rijders?
Om de aanhoudende stijging van de energieprijzen te verzachten, heeft het kabinet voorgenomen om de btw op energie en netbeheerkosten tijdelijk van 21% naar 9% te verlagen. Deze maatregel gaat in op 1 juli 2022 en duurt t/m 31 december 2022. De btw-verlaging geldt ook voor energie voor het opladen van elektrische auto's. Dit biedt dus voordelen voor elektrisch rijders.
Btw op energie en netbeheerkosten weer 21%
De verlaging van de btw op energie en netbeheerkosten was een tijdelijke maatregel van de overheid in 2022 om de energiekosten betaalbaar te houden. Inmiddels heeft de overheid andere energiemaatregelen genomen tegen de hoge energiekosten. Sinds 1 januari 2023 is de btw op energie en netbeheerkosten dus weer 21%.
Waarom verlaging btw-tarief energie?
Sinds het najaar van 2021 zijn de energieprijzen flink gestegen. Dit komt door verschillende factoren. Zo herstelt de economie zich, sinds in veel landen de coronamaatregelen verminderd of zelfs achter de rug zijn. Hierdoor is er weer een veel grotere vraag naar energie. De Russische inval in Oekraïne zorgt daarnaast voor veel onzekerheid op de energiemarkt, waardoor de prijzen verder stijgen.
Om Nederlandse huishoudens tegemoet te komen, heeft het kabinet verschillende maatregelen genomen om de hoge energiekosten te compenseren. Zo hebben lage inkomens recht op een eenmalige energietoeslag van € 800 en is er € 150 miljoen extra beschikbaar gesteld waarmee woningen verduurzaamd kunnen worden. Daarnaast verlaagt het kabinet de btw op energie van 21% naar 9% in de periode 1 juli t/m 31 december 2022. Hiermee wil de overheid de hoge energieprijzen van iedereen compenseren.
Meer over compensatie hoge energieprijzenOpladen bij eigen laadpaal
Als je een eigen laadpaal hebt, betaal je voor het opladen van je elektrische auto de kWh-prijs die in je energiecontract staat. De btw over deze kWh-prijs gaat in de periode 1 juli t/m 31 december 2022 dus naar 9%. Een gemiddeld huishouden bespaart met deze btw-verlaging € 140. Maar met een eigen laadpaal is je stroomverbruik waarschijnlijk een stuk hoger dan het verbruik van een gemiddeld huishouden. Je besparing dankzij de btw-verlaging is dan ook hoger. Deze btw-verlaging wordt automatisch op jouw energierekening verrekend. Je hoeft hier dus niet zelf iets voor te doen.
Starttarief laadpas ook omlaag
Om openbaar te laden, heb je een laadpas nodig waarmee je de laadpaal ontgrendelt en je de laadkosten betaalt. Maak je hiervoor gebruik van de ENGIE-laadpas, dan ben je dankzij de btw-verlaging ook voordeliger uit. Voor het gebruik van de ENGIE-laadpas betaal je per laadsessie een vast starttarief (naast de kosten om je auto daadwerkelijk op te laden). Dit is normaal gesproken € 0,31 per laadsessie. Van 1 juli t/m 31 december 2022 betaal je slechts € 0,28 voor het gebruik van de ENGIE-laadpas. Vanaf 1 januari 2023 betaal je dan weer het reguliere starttarief.
Tarief openbare laadpaal
Het verlaagde btw-tarief geldt ook voor de prijs die je betaalt bij een openbare laadpaal. Dit kan dus betekenen dat je bij een openbare laadpaal voordeliger laadt dankzij de tijdelijke btw-verlaging. Het laadtarief wordt door de aanbieder van de laadpaal zelf bepaalt. Het is slim om voordat je gaat laden de actuele prijs van de laadpaal te bekijken. Hiervoor kun je de Laadpaal App van Last Mile Solutions gebruiken. Zo weet je zeker wat je gaat betalen en voorkom je verrassingen achteraf.
Veelgestelde vragen verlaagd btw-tarief elektrisch rijden
Browserupdate aangeraden
Je browser wordt niet meer ondersteund. Gebruik Edge, Safari, FireFox of Chrome om Engie optimaal te kunnen gebruiken.
InternetExplorerWarning/SubTitle
- Chrome
- Firefox
- Safari
- Edge