Artikel

Smart Charging Living Lab in Dordrecht

E-mobility laadplein
E-mobility laadplein
E-mobility laadplein

Door de enorme stijging in elektrische auto’s neemt ook de vraag naar meer laadstations alsmaar toe. Echter, het vergroten van de netcapaciteit om meer laadstations te faciliteren brengt hoge kosten met zich mee. Daarom zoeken bedrijven naar innovatieve manieren om optimaal gebruik te maken van het bestaande elektriciteitsnet én meer elektrische auto’s tegelijkertijd en sneller te laden. 

Om het elektriciteitsnet klaar te maken voor de instroom van elektrische auto’s, startte ENGIE in samenwerking met GreenFlux een living lab om smart charging technologie te testen bij ENGIE’s kantoor in Dordrecht. Het laadplein bestaat uit acht double-socket laadstations, waardoor er zestien elektrische auto’s tegelijk kunnen laden. Bij de start van het project zijn er twee EVBox, drie Alfen en twee Ecotap laadstations (waarvan één met een AED en één met een lichtmast) geplaatst. Inmiddels is er één laadstation omgewisseld en een Smappee laadstation geïnstalleerd, waardoor er vier merken laadstations in gebruik zijn op dezelfde netaansluiting.

Verschillende soorten laadstations op één locatie
Danny Post, Business Development Manager e-Mobility bij ENGIE, legde het idee voor de living lab uit. ‘’Het idee was om iets anders te doen dan op onze andere ENGIE-locaties. We wilden graag een demo doen waar we verschillende laadstationfabrikanten door elkaar zetten. Maar de uitdaging is – als je verschillende merken laadstations gebruikt, hoe ga je die dan aansturen? Ieder merk heeft zijn eigen local smart charging oplossing. De een creëert bijvoorbeeld een lokaal netwerk via een ethernet aansluiting, de andere maakt gebruik van een RS485 verbinding, en ze gebruiken allemaal verschillende eigen communicatieprotocollen. Zodra je verschillende merken gebruikt, is local smart charging niet meer mogelijk. Dat is de ook de reden waarom we met GreenFlux deze pilot zijn begonnen: kunnen we verschillende merken laadstations via GreenFlux’ cloud-based smart charging technologie aansturen?’’

Het gebruik van een cloud-based smart charging ten opzichte van local smart charging heeft grote voordelen voor kantoorgebouwen, zoals kostenbesparingen, schaalbaarheid en flexibiliteit. In een lokale oplossing kunnen stations van verschillende fabrikanten niet met elkaar worden gegroepeerd. Als er eenmaal een fabrikant is gekozen, moet het gebouw of de exploitant bij die fabrikant blijven als ze willen uitbreiden, of voor de keuze staan om alle laadstations te vervangen. 

Lennart Verheijen, Head of Innovation, GreenFlux: ‘’Een cloud-based oplossing zoals deze bij ENGIE in Dordrecht kan werken met elke combinatie van laadstationfabrikanten - eenvoudig verbonden met ons cloud-based EV charging platform. Dit maakt deze laadlocatie ontzettend flexibel en future-proof.’’

Verschillende laadstations op één locatie

Het laadplein van ENGIE in Dordrecht bestaat uit acht double-socket laadstations, waardoor er zestien elektrische auto’s tegelijk kunnen laden. Bij de start van het project zijn er twee EVBox, drie Alfen en twee Ecotap laadstations geplaatst, waarvan één met een AED en één met een lichtmast.

E-mobility laadplein

Smart charging wordt steeds belangrijker
Het stroomverbruik van de laadstations bij ENGIE’s kantoor in Dordrecht fluctueert gedurende de dag – elektrische auto’s komen en gaan; batterijen raken vol en stoppen weer met laden. Rekening houdend met de elektriciteitsvraag van zowel het gebouw als de laadstations, past de smart charging technologie van GreenFlux automatisch de laadsnelheid omhoog of omlaag aan van aangesloten elektrische auto’s. Dit wordt gedaan om twee redenen: om een situatie te voorkomen waarin de vraag de lokale maximale elektriciteitscapaciteit overschrijdt en om elektrische auto’s op de meest optimale manier te laden, rekening houdend met de voorkeuren van de EV rijder en batterijbehoeften.’’

Danny Post, ENGIE: ‘’Steeds meer mensen gaan elektrisch rijden, dus smart charging gaat steeds belangrijker worden voor ons én voor onze klanten de komende jaren. Onze klanten willen steeds meer laadstations maar tegelijkertijd zo min mogelijk investeringen in de netaansluiting doen. Om dat te kunnen realiseren is het nodig om smart charging toe te passen. Klanten kunnen dan elektrische auto’s laden op de meest optimale manier.’’

De laadstations bij ENGIE in Dordrecht zijn allemaal aangesloten op het EV charging platform van GreenFlux. De enige twee vereisten voor een laadstation om verbinding te maken zijn een internetverbinding en de mogelijkheid om te communiceren via het Open Charge Point Protocol (OCPP) - wat het geval is bij 98% van alle laadstations die momenteel op de markt zijn.

Smart charging met input van een lokale submeter
ENGIE had al een lokale submeter van Smappee in het bedrijfspand in Dordrecht voordat het project van start ging. GreenFlux’s Platform gebruikt nu deze lokale metergegevens om de topologie van een locatie te detecteren en de exacte elektrische fase te snappen waarop een 1-fase elektrische auto wordt opgeladen. Met deze informatie kan ongebruikte capaciteit worden toegewezen aan andere elektrische auto’s en kunnen er aanzienlijk meer laadsessies tegelijk worden gedaan op dezelfde locatie. Het maakt ook automatische en real-time aanpassing van de laadsnelheid van elektrische auto’s mogelijk aan de hand van het stroomverbruik van het gebouw.

Danny Post, ENGIE: ‘‘Deze innovatieve laadoplossing is gerealiseerd door de combinatie van ENGIE, GreenFlux en Smappee. De energiebeheeroplossing van Smappee voorziet de klant van een dashboard met gedetailleerde informatie over het energieverbruik van het gebouw en laadstations. En daarnaast de smart charging oplossing via GreenFlux. Zo kunnen wij onze klanten ook een volledige slimme laadoplossing bieden.’’

Optimaal laden met slimme oplossingen

‘’Steeds meer mensen gaan elektrisch rijden, dus smart charging gaat steeds belangrijker worden voor ons én voor onze klanten de komende jaren. Onze klanten willen steeds meer laadstations maar tegelijkertijd zo min mogelijk investeringen in de netaansluiting doen. Om dat te kunnen realiseren is het nodig om smart charging toe te passen. Klanten kunnen dan elektrische auto’s laden op de meest optimale manier.’’

Laadpalen e-mobility

Een future-proof laadinfrastructuur
Het aantonen van deze capaciteiten in het echte leven én in testsituaties is cruciaal voor ENGIE om de beste diensten aan B2B-klanten te kunnen bieden. Dankzij het living lab kan ENGIE er zeker van zijn dat ze de juiste oplossing gebruiken voordat ze deze naar hun klanten uitrollen. De toegepaste GreenFlux-oplossing is betrouwbaar, kosteneffectief en biedt een goede klantbeleving voor EV-rijders.

Danny Post, ENGIE: ‘’Eigenlijk is er hier bij ons kantoor in Dordrecht genoeg vermogen om deze acht laadstations neer te zetten, maar we willen testen wat er mogelijk is. We zijn ook op zoek naar een oplossing die door onze B2B klanten kan worden gebruikt. Wij hebben al twee andere succesvolle load-balancing toepassingen geïmplementeerd, bij het ENGIE-kantoor in Bunnik en bij het kantoor van Canon in Venlo. Het is heel interessant om dit bij meer klanten toe te passen. Met smart charging kun je veel uit dezelfde netaansluiting halen en dat hebben we nu ook aangetoond met onze living lab in Dordrecht. Met dit project geven we zelf het goede voorbeeld; eerst testen en ervaringen op doen op onze eigen locatie en daarna uitrollen naar onze klanten."

Lennart Verheijen, GreenFlux: ‘’Met onze smart charging technologie kunnen tot wel twintig keer meer laadstations bij ENGIE in Dordrecht worden geïnstalleerd zonder te investeren in netverzwaring. Je hebt minder capaciteit nodig en haalt het maximale uit de bestaande infrastructuur.’’

Laadplein Dordrecht

Practice what you preach

"Met smart charging kun je veel uit dezelfde netaansluiting halen en dat hebben we nu ook aangetoond met onze living lab in Dordrecht. Met dit project geven we zelf het goede voorbeeld; eerst testen en ervaringen op doen op onze eigen locatie en daarna uitrollen naar onze klanten.’’