Bij brandstof auto's wordt het verbruik bepaald door te kijken naar het aantal kilometer dat je kan rijden op één liter benzine of diesel. Wanneer iemand aan je vraagt hoeveel jouw auto verbruikt, dan geef je bijvoorbeeld aan dat je auto één op vijftien rijdt. Dit betekent dat je vijftien kilometer kan rijden op één liter brandstof. Bij elektrische auto’s werkt dit net wat anders. Wij vertellen je op deze pagina graag meer over hoe dit werkt en wat het gemiddelde verbruik is van een elektrische auto.
Lage 'brandstofkosten'
Waar je met een brandstofauto snel even benzine of diesel kunt tanken bij een tankstation, moet een elektrische auto worden opgeladen. Bij elektrisch rijden wordt er daarom ook gekeken naar het aantal kWh wat de auto verbruikt. De kosten voor het opladen van je elektrische auto liggen lager dan de kosten die je voor brandstof (benzine of diesel) betaalt.
Hoeveel je betaalt voor een volle accu is afhankelijk van het verbruik van je elektrische auto en waar je je auto oplaadt. De prijs voor een kWh is namelijk een stuk lager wanneer je thuis je auto oplaadt met een eigen laadpaal dan bij een openbare laadpaal.
Verbruik van een elektrische auto
Het verbruik van een elektrische auto wordt vaak uitgedrukt in het aantal kWh per 100 kilometer. Oftewel, hoeveel kWh heb je nodig om 100 kilometer te kunnen rijden. Dit is afhankelijk van een aantal factoren, namelijk:
- Het vermogen van de elektrische motor
- De grootte en het gewicht van de auto
- De vorm van de auto (stroomlijnen)
- De bandenspanning
- De rijstijl van de bestuurder
Gemiddelde verbruik en kosten
Met de nieuwe accutechnologieën worden elektrische auto’s steeds een stuk zuiniger. De verschillende modellen op de markt zorgen ervoor dat het verbruik erg uiteenlopend is. Zo zijn er modellen met een verbruik van 8 kWh per 100 kilometer en modellen die tot wel 30 kWh verbruiken per 100 kilometer. Om een beter beeld te schetsen, nemen we de Tesla Model 3 als voorbeeld. Deze auto heeft een verbruik van ongeveer 15,1 kWh per 100 kilometer. Een gemiddelde autobezitter rijdt tussen de 10.000 en 20.000 km per jaar. Wanneer je 10.000 kilometer rijdt met de Model 3, kom je uit op een verbruik van 1.510 kWh per jaar. Hoeveel je hiervoor betaalt is afhankelijk van hoe je je auto oplaadt. De goedkoopste optie is om thuis je auto op te laden met een eigen laadpaal, omdat je dan het standaard stroomtarief betaalt. Ook kun je met een laadpaal thuis gebruik maken van zelf opgewekte stroom van je zonnepanelen.
Ontvang een persoonlijke laadpaal-offerteTips om zuinig te rijden
Je rijgedrag heeft veel invloed op het verbruik van je elektrische auto. Door zo zuinig mogelijk te rijden, kun je besparen op je verbruik. Dit is beter voor het milieu én je portemonnee. Met de volgende tips kun jij zuiniger rijden:
- Zorg voor een juiste bandenspanning
Met te zachte banden ligt je verbruik hoger. Zorg daarom altijd voor de juiste bandenspanning. - Rij rustig aan
Door met een gelijkmatige snelheid te rijden verbruik je minder stroom, omdat je niet constant hoeft af te remmen of op te trekken. Maak bij langere afstanden gebruik van de cruise control. - Maak zo min mogelijk gebruik van de airco of verwarming
Het verwarmen of verkoelen van je auto met een airco of verwarming kost veel energie. Dit gaat ten koste van de actieradius van je auto. Maak hier dus zo min mogelijk gebruik van. - Rem op de juiste manier
Door het gas los te laten in plaats van hard op de rem te drukken verbruik je minder energie. Zo is het namelijk makkelijker om op vaart te komen en gaat een gedeelte van de energie weer terug de accu in, ook wel bekend als ‘regeneratief remmen’.
Voordelig elektrisch rijden met een laadpaal thuis
Het is handig om na te denken over de laadmogelijkheden wanneer je in het bezit ben van een elektrische auto of wanneer je van plan bent om er één aan te schaffen. De meest voordeligste optie is om je elektrische auto thuis op te laden aan je eigen laadpaal. Hiervoor betaal je namelijk alleen het standaard stroomtarief. Hoe meer je verbruikt, hoe voordeliger het is om een laadpaal voor bij jou thuis aan te schaffen. Bij openbare laadpalen betaal je meer voor een kWh stroom en heb je te maken met extra kosten, zoals een starttarief of abonnementskosten voor je laadpas. Daarnaast is het met een laadpaal thuis ook mogelijk om je auto duurzaam en voordelig op te laden met zelf opgewekte stroom van zonnepanelen.
Vraag nu een offerte aan Ontdek onze laadpalenBrowserupdate aangeraden
Je browser wordt niet meer ondersteund. Gebruik Edge, Safari, FireFox of Chrome om Engie optimaal te kunnen gebruiken.
InternetExplorerWarning/SubTitle
- Chrome
- Firefox
- Safari
- Edge