Image

Jouw termijnbedrag

Omdat we van te voren niet kunnen voorspellen hoeveel energie je het komende jaar gaat gebruiken, baseren wij het termijnbedrag op jouw verbruik in het afgelopen jaar. Dit jaarverbruik delen we door 12. Zo ontstaat het gemiddelde, maandelijkse verbruik. In de grafiek hieronder is te zien hoe uit de duurdere wintermaanden en goedkopere zomermaanden een gemiddeld verbruik komt.

Het gemiddelde

Bij de berekeningen houden we rekening met de gemiddelde buitentemperatuur van de afgelopen jaren. Zo voorkomen we dat je termijnbedrag niet meteen enorm verandert na 1 strenge of juiste zachte winter. We kijken ook naar prijswijzigingen in de energiemarkt, behalve als je leveringstarief vaststaat voor 1 of 3 jaar. 

Grafiek termijnbedrag

Opbouw termijnbedrag

Jouw termijnbedrag bestaat uit: 

  • Leveringskosten
    Dit zijn de kosten voor je energieverbruik. De leveringskosten bestaan uit de prijs per kWh (elektriciteit) of per m3 (gas) vermenigvuldigd met je stroom- en/of gasverbruik, plus een vast bedrag per jaar. 
  • Netbeheerkosten
    De netbeheerkosten zijn kosten voor aanleg en onderhoud van kabels en leidingen naar de meterkast en huur van de meters. Je vindt deze kosten voor het gemak terug op je energierekening van ENGIE, maar wij dragen deze kosten af aan je netbeheerder.
  • Overheidsheffingen
    Je betaalt Energiebelasting (EB) en Opslag Duurzame Energie- en Klimaattransitie (ODE). Deze heffingen zijn voor iedereen gelijk en worden jaarlijks vastgesteld. Deze heffingen vind je ook terug op je energierekening, maar dit gedeelte van het termijnbedrag maken wij over aan de overheid.

Termijnbedragcheck

Verbruik je minder dan 10.000 kWh en ben je klant met 1 adres? Dan kun je met de Termijnbedragcheck in MijnENGIE of via de ENGIE-app eenvoudig controleren of je huidige termijnbedrag nog past bij je energieverbruik. Op basis van de gegevens die wij van je energieverbruik hebben, kunnen wij voor je inschatten hoeveel je van jouw jaarrekening terugkrijgt of moet bijbetalen. Wij adviseren om een aantal keer per jaar met de Termijnbedragcheck te controleren of je nog goed zit met je termijnbedrag.

Het termijnbedrag wijzigen

Ben je klant met 1 adres en wil je je termijnbedrag wijzigen? Hiervoor hoef je geen contact op te nemen met de Ondernemersdesk. Dit kan namelijk heel eenvoudig in MijnENGIE via de ENGIE-app. Soms kan het aantrekkelijk zijn om het termijnbedrag te verlagen, zodat je iedere maand minder hoeft te betalen. Maar soms kan dit ook tot onverwachte uitgaven leiden als je hierdoor moet bijbetalen op je jaarafrekening. Controleer daarom een aantal keer per jaar met de Termijnbedragcheck in MijnENGIE of via de ENGIE-app of je goed uitkomt op je jaarafrekening. Zo kom je niet voor onaangename verrassingen te staan. 

Betaalwijze wijzigen

Je kunt betalen via automatische incasso of overboeking. Je kiest zelf de betaalwijze die bij je past. Je kunt je betaalwijze eenvoudig wijzigen in MijnENGIE of via de ENGIE-app. 

Automatische incasso

Als je betaalt via een automatische incasso machtig je ENGIE om termijnbedragen en afrekeningen automatisch van je bankrekening te incasseren. Je hebt altijd 8 weken de tijd om de afschrijving door je bank terug te laten boeken als je het niet eens bent met de incasso. Automatische incasso’s vinden in de meeste gevallen plaats rond de 27e van de maand. Als de incassodatum in het weekend of op een feestdag valt, dan zullen wij het factuurbedrag een dag eerder of later incasseren. 

Overboeking

Bij het betalen via overboeking zorg je zelf voor betaling van termijnbedragen en afrekeningen. ENGIE stuurt je hiervoor facturen per e-mail of per post. Je bent zelf verantwoordelijk voor het op tijd betalen van de facturen.

Incasso en aanmaningen

Als je niet op tijd betaalt, kom je in ons incassotraject terecht. Vanuit het incassotraject sturen wij je 1 of meerdere brieven om je er aan te herinneren dat je nog moet betalen. Daarnaast proberen wij telefonisch contact met je op te nemen. Om extra incassokosten te voorkomen, is het voor iedereen het beste om de situatie zo snel mogelijk op te lossen.

Misschien ben je gewoon vergeten te betalen. Of stond er ongemerkt niet genoeg saldo op je bankrekening. Wat de situatie ook is: wij adviseren je om alsnog zo snel mogelijk te betalen. Als dat niet lukt, neem dan contact met ons op via telefoonnummer 088 – 444 66 50.

Het incassotraject

Heb je moeite met het betalen van jouw jaarafrekening of heb je een betalingsachterstand? Dan zijn er mogelijkheden voor een betalingsregeling. Dat betekent dat je langer over bepaalde betalingen mag doen. In MijnENGIE regel je dit heel eenvoudig. Lees hieronder ook de voorwaarden voor een betalingsregeling.

Wacht niet te lang

Neem zo snel mogelijk contact met ons op. Wacht niet te lang. Na meerdere betalingsherinneringen is de kans namelijk kleiner dat je nog een regeling kunt treffen en kunnen extra bijkomende kosten in rekening worden gebracht.

Naar de Ondernemersdesk